Personlig utveckling [Tasawwuf]

Förståelse, kunskap, handling, uppriktighet

Andlighet [Taṣawwuf]

Att vända sig till Gud i ånger för alla synder man har gjort, medvetna som omedvetna, är obligatoriskt. Gud är barmhärtig och förlåter alla synder förutom att dyrka någon vid Hans sida [Shirk]. Eftersom perfektion endast finns hos Gud och människan är en skapelse med brister är sökande av förlåtelse och ånger för synder en av de första stegen inom personlig utveckling. 

Gud ﷻ säger:

وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ

och de som [beter sig så och] inte ångrar det gör sig skyldiga till en svår orätt.

Al-Ḥujurāt [49:]11

Gud ﷻ säger också:

إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

I Sin barmhärtighet går Gud den ångerfulle till mötes!

Al-Ḥujurāt [49:]12

Profeten Moḥammed ﷺ som är det perfekta exemplet för mänskligheten att följa har sagt:

وَاللَّهِ إِنِّي لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً

Vid Gud, jag söker förlåtelse från Gud och vänder mig till honom i ånger mer än sjuttio gånger per dag.

Ṣaḥīḥ Al-Bukhāri

Ånger inför Gud [Tawbah] innebär att man vänder sig till Gud sökande hans barmhärtighet och förlåtelse för synder som man har gjort. Vad krävs då för att Gud ﷻ ska godta ens ånger?

Villkoren är tre:

  • Att man upphör med den syndiga handlingen.
  • Att man ångrar handlingen och inte avser att fortsätta med den.
  • Att man söker Guds förlåtelse så mycket man kan.

Gud är den Barmhärtige och den Förlåtande. Hur mycket man än faller tillbaka i en synd ska man inte tappa hoppet om Hans Barmhärtighet och ändå vända sig tillbaka i ånger [Tawbah] och be om förlåtelse, vilket man kan göra genom att säga Astaghfirullah med avsikten att man hoppas att Gud förlåter ens synd. Generellt är det uppmuntrat att säga denna åminnelse dagligen för synder som man gjort medvetet såväl som omedvetet.

Den som är Gudsmedveten undviker förbud och följer Guds påbud, utåt sett och inåt sett. Genom att sträva i detta så kan man förstärka sin Gudsmedvetenhet.

För att dra som mest nytta på sin färd genom livet så ska man rena sitt inre från det som är ont och utveckla en karaktär och vanor som är goda. Det kräver kunskap och disciplin med en vilja att utvecklas för Guds skull.

Personlig utveckling [Tasawwuf] innefattar egentligen all inre utveckling som utifrån Koranen och Sunnah leder till att man blir mer medveten om Gud i sitt handlande för Hans skull.

Här följer en lista på generella råd som en strävande muslim bör anstränga sig att arbeta med i sin personliga utveckling:

  • Att sänka blicken från sådant som är otillåtet att titta på.
  • Att hålla sig borta från att lyssna på ont tal.
  • Att skydda magen från att äta sådant som är otillåtet eller anskaffats genom otillåtna medel.
  • Att undvika det som är tvivelaktigt.
  • Att skydda sina privata delar från sådant som är förbjudet.
  • Att undvika att ge sig in i områden som man inte har kunskap om tills man vet vad religionen säger i saken.
  • Att rena sitt hjärta från att vilja synas, avundsjuka, bedrägeri och andra liknande sjukdomar.
  • Att känna till att roten till alla utmaningar är att älska ledarskap och därmed glömma nästa liv.
  • Att känna till att det som driver på onda handlingar är kärleken till jordelivet.

Enbart sökande av Guds hjälp i nöd kan bota dessa sjukdomar.

Vad kan man då göra?

Man kan vända sig till och sitta i gemenskapen av kunniga och kompetenta inom religionen för att guida en och ge råd för att komma till bukt med sina destruktiva problem. Samtidigt leder gemenskapen till mer åminnelse av Gud. Med det följer andra punkter som:

  • Ökad medvetenhet om ens ego och disciplinerande av det genom att hålla det till svars för lustar och begär som för en bort från Gud och det som är gott.
  • Kontrollera och balansera sina tankar utifrån religionens måttstockar, vilket kräver att man ökar sin kunskap.
  • Skydda sina obligatoriska handlingar, som fungerar som ens grundkapital. Därefter är de rekommenderade goda handlingarna man gör det som leder till vinst.
  • Att regelbundet göra åminnelse [Dhikr] med ett klart sinne.
  • Att bygga på med tillstånd av Gudsmedvetenhet som är uppmuntrade:
    • Fruktan för Guds straff.
    • Hopp om Guds barmhärtighet.
    • Tacksamhet för Guds gåvor och välsignelser
    • Tålamod för Guds skull genom prövningar och svårigheter.
    • Ånger och att söka förlåtelse från Gud för medvetna och omedvetna synder.
    • Tillit till Gud i alla stunder och situationer.
    • Nöjdhet med det som Gud har gett, smått som stort.
    • Kärlek till Gud.
  • Att vara sann gentemot Gud som är medveten om allt man tar sig an.
  • Att vara glad över vad än Gud har bestämt ska ske i ens liv.

Genom att följa dessa råd blir man en person som är medveten om Gud ﷻ, som är fri från att placera annat än Gud i sitt hjärta. Prisad är Gud, den Store. Må Guds frid och välsignelser vara över profeten Mohammed ﷺ.

Ḥashiyat Al-’Allāmah Al-Humām Abī ’Abd Allah Sidi Moḥammed At-Ṭālib Ibn Al-’Allāmah Sidi Ḥamdūn Ibn Al-Ḥāj ’Alā Sharḥ Al-Muḥaqqiq Al-’Allāmah Sidi Moḥammed Ibn Aḥmed Al-Fāsī Al-Shahīr Bi-Mayyārah Li-Manẓūmat Al-Fiqhiyyah Al-Hujjah Al-Sheikh ’Abd Al-Wāḥid Ibn ’Āshir Al-Musammāh Bil-Murshid Al-Mu’īn ’Alā Aḍ-Ḍarūrī Min ’Ulūm Ad-Dīn ’Alā Madhhab Al-Imām Mālik Ibn Anas