Om profeterna [Al-Anbiyā']
Det är obligatoriskt att tro på alla profeter och sändebud som Gud har sänt oss av Sin generositet, från profeten Ādam till profeten Moḥammed, må Guds frid och välsignelser tillkomma dem alla.
I Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān återges de vara 124 000 profeter som sänts av Gud, medan de som även varit sändebud är 313 enligt den starkare positionen. Av dessa är det 25 som är obligatoriska att erkänna om man hör dem vid namn, alltså man behöver inte kunna räkna upp dem utantill. De 25 kan även hittas lättare överskådligt i en punktlista längre ner på sidan.
18 av dessa nämns av Gud i samma direkt efter varandra i kapitlet Al-An’ām:
وَتِلْكَ حُجَّتُنَآ ءَاتَيْنَـٰهَآ إِبْرَٰهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِۦ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَـٰتٍ مَّن نَّشَآءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (83) وَوَهَبْنَا لَهُۥٓ إِسْحَـٰقَ وَيَعْقُوبَ ۚ كُلًّا هَدَيْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَيْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَمِن ذُرِّيَّتِهِۦ دَاوُۥدَ وَسُلَيْمَـٰنَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَـٰرُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِى ٱلْمُحْسِنِينَ (84) وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِّنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ (85) وَإِسْمَـٰعِيلَ وَٱلْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى ٱلْعَـٰلَمِينَ
Dessa är Våra argument, som Vi gav Abraham när han tvistade med sina stamfränder. Vi låter den Vi vill växa i visdom, steg för steg. Din Herre är vis [och Han] har kännedom om allt. (83) Och Vi skänkte honom [avkomlingar], Isak och Jakob, som Vi vägledde [liksom] Vi förut väglett Noa. Och bland hans efterkommande var också David och Salomo, Job och Josef, Moses och Aron – så belönar Vi dem som gör det goda och det rätta – (84) och Sakarias och Johannes, Jesus och Elia – alla hörde de till de rättfärdiga – (85) och Ismael och Elisa, Jona och Lot – var och en av dessa har Vi satt högre än alla [övriga] skapade varelser.
Koranen Al-An’ām (6:)83-86
Utöver dessa som nämns utspridda över olika verser i Koranen är Moḥammed, Ādam, Shu’aib, Ṣāliḥ, Ḥūd, Idrīs och Dhū ’l-Kifl. Må Guds frid och välsignelser tillkomma dem alla.
Därutöver finns det meningsskiljaktigheter kring om Luqmān och Dhū ’l-Qarnayn var profeter. I Luqmāns fall är den mer korrekta positionen från Abū Ḥayyān Al-Andalusīs förklarande (Tafsīr) av kapitlet Luqmān i Koranen att Luqmān var en elev till profeter, att Luqmān levde under samma tid som och kom i kontakt med profeten David (må Guds frid vara med honom), från vem han lärde sig.
Egenskaper som är nödvändiga för de ädla budbärarna ﷺ är:
(1) sanningsenlighet [Ṣidq],
(2) pålitlighet [Amānah],
(3) förmedlande av budskapet [Tablīgh].
(4) Intelligens [Al-Faṭānah] räknas också in av många lärda.
Egenskaper som är omöjliga för budbärarna:
(1) lögn/oärlighet [Kadhib],
(2) agerande i olydnad [Al-Manhīi] och,
(3) utelämnande av förmedlande [’Adam At-Tablīgh].
Egenskaper som är möjliga för budbärarna:
- Det är möjligt att beskriva dem med mänskliga egenskaper som inte förminskar från deras roll som förmedlare, såsom mildare sjukdomar.
Ett par bevis för ovanstående är:
- Om sändebuden inte var sanningsenliga, så skulle det vara nödvändigt att Gud ljög för att verifiera dem. Detta eftersom Gud säger i Koranen;
هَـٰذَا مَا وَعَدَ ٱلرَّحْمَـٰنُ وَصَدَقَ ٱلْمُرْسَلُونَ
Detta är vad den Nåderike har lovat – budbärarna sade sanningen.
Koranen Yā-Sīn (36:)52
- Om sändebuden utlämnade en del av det de skulle förmedla eller om de förrådde förtroendet genom att inte förmedla en del av budskapet, så skulle det betyda att den förbjudna handlingen skulle innebära en lydnad för dem eftersom vi är ålagda att följa dem.
- Att profeterna drabbas av normala mänskliga lidanden är ett argument mot de som förnekar profeterna baserat på deras mänsklighet.
- Att dessa tillstånd faktiskt drabbar dem är beviset på att de är möjliga för dem och visdomen bakom detta är att trösta budbärarna och informera andra om det låga värdet i denna värld jämfört med nästa värld.
Det är omdiskuterat bland de lärda vad skillnaden mellan en profet [Nabī] och ett sändebud [Rasūl] är, och nedanstående är en av de väletablerade positionerna, möjligen den mest etablerade.
Om vi tittar på de fyra egenskaperna som är rationellt nödvändiga för en profetskapet så kan man dela skilja på vad en profet [Nabī] och ett sändebud [Rasūl] är genom egenskapen förmedlande [Tablīgh].
Medan ett sändebud [Rasūl] får nya lagar och regler [Sharī’ah] från Gud att förmedla till mänskligheten [Tablīgh] så får inte en profet [Nabī] samma uppdrag från Gud att förmedla [Tablīgh], utan stannar vid att påminna och vägleda människor till Guds redan existerande budskap.
Skillnaden ligger i förmedlandet [Tablīgh] och är förenklat att:
- Ett sändebud sänds med nya lagar och regler [Sharī’ah] från Gud att förmedla [Tablīgh].
- En profet påminner och vägleder till Gud utifrån det som gäller sedan tidigare.
De profeter som det är obligatoriskt för var muslim att erkänna omnämns i Koranen och är följande:
- Adam
- Idrīs, även känd som Enok.
- Nūh, även känd som Noah.
- Hūd, även känd som Ever.
- Ṣāliḥ.
- Luṭ, även känd som Lot.
- Ibrāhīm, även känd som Abraham.
- Ismā’īl, även känd som Ismael.
- Isḥāq, även känd som Isak.
- Ya’qūb, även känd som Jakob.
- Yūsuf, även känd som Josef.
- Shu’aib, även känd som Jetro.
- Harūn, även känd som Aron.
- Mūsā, även känd som Moses.
- Dāwūd, även känd som David.
- Sulaimān, även känd som Salomo.
- Ayyūb, även känd som Job.
- Dhu ’l-Kifl.
- Yūnus, även känd som Jona.
- Ilyās, även känd som Elias.
- Yasa’, även känd som Elisha.
- Zakariyyā, även känd som Sakarias.
- Yaḥyā, även känd som Johannes.
- ’Īsā, även känd som Jesus.
- Moḥammed ﷺ
Må Guds frid och välsignelser tillkomma dem alla.
Notering! De svenska benämningarna är min personliga ansträngning att finna motsvarande profet från den bibliska traditionen, och jag kan inte bekräfta att alla de motsvarande namnen stämmer med säkerhet.
- Ḥashiyat Al-’Allāmah Al-Humām Abī ’Abd Allah Sidi Moḥammed At-Ṭālib Ibn Al-’Allāmah Sidi Ḥamdūn Ibn Al-Ḥāj ’Alā Sharḥ Al-Muḥaqqiq Al-’Allāmah Sidi Moḥammed Ibn Aḥmed Al-Fāsī Al-Shahīr Bi-Mayyārah Li-Manẓūmat Al-Fiqhiyyah Al-Hujjah Al-Sheikh ’Abd Al-Wāḥid Ibn ’Āshir Al-Musammāh Bil-Murshid Al-Mu’īn ’Alā Aḍ-Ḍarūrī Min ’Ulūm Ad-Dīn ’Alā Madhhab Al-Imām Mālik Ibn Anas
- Sirāj As-Sālik Sharḥ Ashal Al-Masālik Li-Naẓm Targhīb Al-Murīd As-Sālik Li-Sayyid Muḥammad Al-Bashar, Ta’līf As-Sayyid ’Uthmān Ben Ḥasnayn Barri Al-Ja’lī Al-Mālikī.
- Kitāb Sharḥ Aṣ-Ṣāwī ’Alā Jawharat At-Tawḥīd Li-Sheikh Burhān Ad-Dīn Ibrāhīm Ben Ibrāhīm Al-Laqānī Al-Mālikī.
