Ödet [Al-Qadar]
Det är obligatoriskt att tro på Al-Qaḍā och Al-Qadr, utifrån omnämnandet i den kända samlingen av 40 Ḥadīther:
…att tro på ödets [Al-Qadr] goda och onda…
Återfinns hos Al-Bukhāri och Muslim, klassificerad som Marfū’.
Det finns en meningsskiljaktighet kring definitionen av Al-Qadar och Al-Qaḍā’ bland de två existerande Aqīdah-skolorna hos Ahl Al-Sunnah wa Al-Jamā’ah.
Inom Ash’ari-skolan definieras Al-Qadar som Guds skapande av saker byggt på att Han redan hade kunskapen om och viljan att skapa sedan tidigare. Därför blir ödet [Al-Qadar] kopplat till Guds handlande, vilket är något som uppstår [Ḥādithah]. Inom Ash’ari-skolan definieras det förutbestämda [Al-Qaḍā’] som Guds eviga vilja kopplat till saker, vilket innebär att att Guds Qaḍā är något begynnelselöst [Qadīm].
För att förenkla kan man säga att Al-Qadar är kopplat till ödet utifrån vad Gud har bestämt ska ske när det väl sker, medan Al-Qaḍā’ är kopplat till det förutbestämda som Gud evigt bestämt innan det skett.
För att göra det hela kryddigare vänds perspektiven helt och hållet när man tittar på detta från Māturīdi-skolan, där Al-Qaḍā och Al-Qadar blir motsatsen. Al-Qaḍā’ blir det som sker när Gud har bestämt att det ska ske, medan Al-Qadar blir kopplat till Guds eviga vilja. Därför är skillnaden en språklig sådan i vad man har definierat de två orden som, medan innebörden av vad konceptet Al-Qaḍā’ wa Al-Qadar innebär betyder samma sak inom de två ’Aqīdah-skolorna.
Vissa lärda har dock gått bortom komplexiteten i att skilja på begreppen och sagt att de betyder samma sak, vilket är:
Guds skapande av saker byggt på Hans Kunskap och Makt.
Från den kompletta övertygelsen på Al-Qaḍā’ wa Al-Qadar är att man är tillfredsställd [Ar-Riḍā] med Gud i alla tillstånd.
Gud har makten över och skapar allt som sker, gott som ont. Inget gott eller ont kan hända utan att Gud tillåter det. Gud önskar inte av sina tjänare att göra något som är ont, men det ligger fortfarande i Guds makt om en människa kan utföra något ont eller inte.
Det innebär att Gud skapar allt som sker och alla människors handlingar, samtidigt är det en del av Hans perfekta Kunskap och Visdom som vi inte känner till kring varför det finns ondska i världen. Vi besitter inte komplett kunskap eller visdom, och kan därför inte döma ut Gud när vi ser orättvisor och ondska i världen. Det är en del av de rättfärdiga att ta till sig av Guds ord att inte ifrågasätta Guds handlingar, och ifrågasätta sina egna handlingar. I nästa liv står vi till svars för vad vi gjorde i detta liv, av goda och onda handlingar.
Gud säger:
لَا يُسْـَٔلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْـَٔلُونَ
[Ingen] kan ställa Honom till svars för Hans handlande, men [människorna] skall stå till svars [för sina handlingar].
Koranen Al-Anbiyā’ (21:)23
- Kitāb Sharḥ Aṣ-Ṣāwī ’Alā Jawharat At-Tawḥīd Li-Sheikh Burhān Ad-Dīn Ibrāhīm Ben Ibrāhīm Al-Laqānī Al-Mālikī.
