Hadīth Jibrīl

Förståelse, kunskap, handling, uppriktighet

Ḥadīth Jibrīl

När ängeln Jibrīl kom till profeten ﷺ och överraskade följeslagarna och fick dem att lära dem om religionen.
_

Religionens grunder sammanfattade…

Utifrån islām,
imān och Iḥsān
 
samt timmen…

som ängeln Jibrīl i mänsklig skepnad frågade profeten Moḥammed ﷺ om. Samtidigt var följeslagarna var häpnade över den främmande man som dök upp ensam mitt i öknen utan några spår av att vara resande med sina frågor vars svar han bekräftade var sanna. Ovetandes var de ännu om att denna man var ängeln Jibrīl, må Guds frid tillkomma honom.

Och här är själva Ḥadīthen…

’Umar Ibn Al-Khaṭṭāb, må Gud vara nöjd med honom, sade:
”En dag när vi satt tillsammans med profeten Moḥammed ﷺ kom en man fram till oss. Hans kläder var skinande vita och hans hår var svartare än svart. Han såg inte ut att ha varit på resa men ingen av oss kände igen honom. Han gick fram till profeten och satte sig. Hans knä vilade mot profetens knä och händerna vilade på höfterna. Han sade: O, Muhammed, berätta för mig om Islām. Profeten svarade: Islam är att vittna om att det inte finns någon gud utom Gud och att Muhammed är Guds budbärare, att utföra bönen, betala allmosa, fasta i Ramadan och förrätta pilgrimsfärden till huset om man har möjlighet. Mannen sade: Du har sagt sanningen. Vi blev förvånade över att han först frågade och sedan sade att svaret var rätt. Han sade: Så, berätta nu för mig om Imān. Profeten svarade: Det är att tro på Gud, Hans änglar, Hans böcker, Hans budbärare och Domens dag, på att allt ingår i Guds plan, ont som gott. Mannen sade: Du har sagt sanningen. Berätta nu för mig om Ihsān. Profeten svarade: Det är att dyrka Gud som om Han var synlig; fast vi inte kan se Honom så ser Han sannerligen oss. Mannen sade: Berätta nu om Timmen. Profeten svarade: Den som tillfrågats vet inte mer än den som frågar.Mannen sade: Berätta om dess tecken. Profeten svarade: Att slavinnan föder fram sin härskarinna och att de barfota, nakna och utblottade herdarna kommer att tävla om att konstruera de högsta byggnaderna. Så gick mannen sin väg och jag stannade kvar en stund. Profeten sade: O, ’Umar, vet du vem mannen med frågorna var? Jag svarade: Gud och Hans profet vet bäst. Han sade: Det var (ängeln) Gabriel som kom till er för att lära er om er religion.”

Återberättad av Imām Muslim

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Referenstext på arabiska:

عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَيْضًا قَالَ: ” بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم ذَاتَ يَوْمٍ، إذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ، شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعْرِ، لَا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ، وَلَا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ. حَتَّى جَلَسَ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و سلم . فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إلَى رُكْبَتَيْهِ، وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ، وَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنْ الْإِسْلَامِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ، وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ، وَتَصُومَ رَمَضَانَ، وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إنْ اسْتَطَعْت إلَيْهِ سَبِيلًا. قَالَ: صَدَقْت . فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ! قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِيمَانِ. قَالَ: أَنْ تُؤْمِنَ بِاَللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ. قَالَ: صَدَقْت. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِحْسَانِ. قَالَ: أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّك تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ السَّاعَةِ. قَالَ: مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَاتِهَا؟ قَالَ: أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا، وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ. ثُمَّ انْطَلَقَ، فَلَبِثْتُ مَلِيًّا، ثُمَّ قَالَ: يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنْ السَّائِلُ؟. ‫‬قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ: فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ

Vad kan vi lära oss från denna Ḥadīth?

Denna ḥadīth kan lära oss att se vår religion utifrån ett helhetsperspektiv. Det är inte enbart handlingar som ska utföras, eller enbart teorier man ska tro på, eller enbart själsliga tillstånd utan handling eller tro som man ska sträva efter. Vi ska inte heller glömma den fjärde frågan som är timmen, domedagens inträffande. Vi handlar, tror och strävar efter att närma oss Gud samtidigt som vi är medvetna om att nästa liv är vår destination. Vår strävan i detta liv är en stund som banar vägen för det eviga som väntar i nästa liv gos Gud ﷻ.

Islām – kropp

Islam med dess pelare rör sig kring kroppsliga handlingar i form av trosbekännelsen, bönen, fastan, allmosan och vallfärden.

Den islamiska vetenskap som förknippas med denna aspekt kallas rättslära [Fiqh]. 

Imān – intellekt

Iman med dess pelare rör sig kring intellektets övertygelser i form av tron på Gud, änglarna, böckerna, profeterna, den yttersta dagen och ödet.

Den islamiska vetenskap som förknippas med denna aspekt kallas troslära [’Aqīdah].

Iḥsān – själ

Ihsan med dess definition rör sig kring tjänandet av Gud som om att vi ser Honom, men även om vi inte ser honom så vet vi att Han ser oss. Själen och hjärtat förknippas med denna aspekt i att rena sitt inre och tjäna på bästa sätt med Gudsmedvetenhet.

Den islamiska vetenskap som förknippas med denna aspekt kallas kallas personlig/inre/själslig utveckling [Tasawwuf] och behandlar hur man genom renande av det inre tillsammans med kunskap i rättslära och troslära kan nå ett som Gudsmedvetet tillstånd som möjligt.