Spirituellt uppvaknande [Al-Yaqadha]

Förståelse, kunskap, handling, uppriktighet

Spirituellt uppvaknande [Al-Yaqadha]

Precis som tidens uppvaknande sker kring att Corona kan vara slutet för oss, en närstående eller en medmänniska är det spirituella uppvaknandet [Al-Yaqadha] kring Guds närvaro det första steget på sökarens väg till en djupare Gudsmedvetenhet.

Lärda inom själslig utveckling [Tasawwuf] brukar säga att vårt slut i detta livs vandrande inte kan vara korrekt utan att att vår början likväl är korrekt.

Detta uppvaknande kan inte ske korrekt utan att den troende placerar kärleken till Gud i centrum av sitt hjärta som är öppnar dörren att erhålla ljus och klarhet i dennes liv.

I kontrast till uppvaknande [Al-Yaqadha] finner vi Gud den Upphöjde och Profeten, må Guds frid och välsignelser tillkomma honom, varna för försummelse [Ghafla]. Medan lärda som Ibn Ata’illah talar om försummelse som den främsta bakomliggande sjukdomen talar Imam Al-Ghazali snarlikt om att kärleken till det världsliga så är, må Gud vara barmhärtig över dem båda och låta oss dra nytta av deras kunskap.

Början av vägen är inte dagen vi föds, utan dagen vi uppvaknar från vår försummelse. Det är aldrig försent, så länge du inte om och om igen förskjuter början på din färd och faller i fällan att tro att du är garanterad ännu en morgondag i detta liv, en dag vars existerande endast Gud den Allvetande har kunskap om.

Må Gud vägleda oss att ständigt vara vaksamma mot det i vårt inre som leder till försummelse av Honom och leda oss till ett tillstånd av djupare åminnelse av Honom.

Lärdomar från Sharh At-Tlimsani fi Manazil Al-Sa’irin Ila Al-Haqq Al-Mobin Li-Abi Ismail Al-Harawi, s. 53