Allmosan [Az-Zakāt]
Allmosan [Az-Zakāt] betyder språkligt utveckling och utökning och allmosan har kommit att kallas just Az-Zakāt eftersom pengarna som ges bort leder till mer välsignelser.
Allmosan är ett obligatorium som är fastställt av Guds ﷻ tal i Koranen och den profetiska ﷺ traditionen [Sunnah]. Efter bönen är allmosan den viktigaste pelaren, utifrån Guds ﷻ påbud i Koranen:
وأقيموا الصلاة وآتوا الزكاة
Förrätta bönen och ge åt de behövande
Koranen Al-Baqarah [2:]43
För att allmosan ska bli obligatorisk behöver följande villkor uppfyllas:
- Att man är muslim [Islām].
- Att man är fri [Al-Ḥorriyyah].
- Att man uppnår gränsvärdet [An-Niṣāb].
- Att man har tillgång till och kontroll över egendomen [Ṣaḥḥat Al-Milk].
- Att ett fullständigt år har passerat [Tamām Al-Ḥawl] förutom för skörder.
- Att man är fri från skulder [As-Salāmata Min Ad-Dayn Fi Al-’Ayn].
För att allmosan ska bli obligatorisk behöver följande villkor uppfyllas:
- Avsikt att betala allmosan [Niyyah].
- Att man betalar allmosan efter den blir obligatorisk [Ikhrājohā Ba’d Wujūbiha].
- Att man överlåter den till en rättvis ledare [Daf’ohā ilā Al-Imām Al-’Ādil].
- Att den tilldelas en av de åtta kategorierna som är behöriga att ta del av allmosa [Lil-Aṣnāf At-Thamāniyah].
- Att den betalas från den kategori som obligatoriet uppfylldes från [Al-Ikhrāj Min ’Ain Mā Wajabat Fihi].
Zakāt kan ges till muslimer som uppfyller nedanstående:
- De fattiga
- Soldater i strid
- För att frige slavar
- Som betalning till den som administrerar allmosan.
- Till en skuldsatt person.
- För att uppmuntra en icke-muslim att bli muslim.
- För den som är långt från sitt hem och är i behov av stöd.
Om man tvekar på att mottagaren uppfyller kriterierna för att vara behörig att ta emot allmosa så ska man inte ge det till den individen.
De tre kategorier som man betalar allmosa för är:
- Värdefulla metaller [Al-’Ayn], årligen. Innefattar guld, silver, pengar, smycken, rikedom.
- Boskapsdjur [Al-In’ām], årligen. Innefattar får, nötkreatur, kameler och närliggande som ingår i dessa kategorier.
- Sädesslag [Al-Ḥabb], vid skörd.
Allmosan [Zakāt] betalar för tillgångar som baseras på guld och silver.
Guld och silver:
- Allmosan betalas på direkt handel.
- Allmosan betalas på skulder, av den som har lånat ut.
- Allmosan betalas på liggande varor när betalningen inkommit.
För guld är gränsvärdet [Niṣāb]: 20 guldmynt [Dinār], vilket motsvarar 85 gram guld.
För silver är gränsvärdet [Niṣāb]: 200 silvermynt [Dirham], vilket motsvarar 595 gram silver.
Man kan välja om man vill utgå från guld eller silver, men de lärda rekommenderar att man utgår från silver som i dagsläget har ett lägre värde, eftersom det leder till mer nytta för de behövande. Oavsett vilken man utgår från så räknar man ihop det totala värdet man har av guld, silver och pengar man har och ser om det motsvarar gränsvärdet för den man utgår från av guld eller silver.
Ålder eller kön bortses från vid beräkning av allmosan för betande boskapsdjur. Allmosan beräknas utifrån antalet boskapsdjur för att man ska uppnå gränsvärdet [Niṣāb] som gör att allmosan blir obligatorisk.
För boskapsdjur betalas allmosan en gång per år.
För kameler och dromedarer börjar man betala allmosa först när man äger 5 kameler/dromedarer. Dessa kombineras så har man 3 kameler och 2 dromedarer så uppnår man gränsvärdet [Niṣāb] för allmosan att bli obligatorisk.
Man ger i allmosa enligt följande:
- För var femte kamel upp till 24 kameler, ett 1-årigt får, innebär:
- 5 kameler innebär att man ger ett får som fyllt 1 år.
- 10 kameler innebär att man ger två får som fyllt 1 år.
- 15 kameler innebär att man ger tre får som fyllt 1 år.
- 20 kameler innebär att man ger fyra får som fyllt 1 år.
- Har man 25 kameler ger man en honkamel som fyllt 1 år.
- Har man 36 kameler ger man en honkamel som fyllt 2 år.
- Har man 46 kameler ger man en honkamel som fyllt 3 år.
- Har man 61 kameler ger man en honkamel som fyllt 4 år.
- Har man 76 kameler ger man två honkameler som fyllt 2 år.
- Har man 91 kameler ger man två honkameler som fyllt 3 år.
- Har man 129 kameler ger man tre honkameler som fyllt 2 år.
- Därefter ger man för var 50 kamel en honkamel som fyllt 3 år.
För nötboskap (kor och tjurar) beräknas allmosan enligt nedanstående. I denna kategori räknas även buffel in bland nötboskapen.
- För varje 30 nötboskap en hane som fyllt 2 år.
- För varje 40 nötboskap en hona som fyllt 3 år.
För får och getter är en boskapskategori som man betalar allmosa på. Getter och får ingår i samma kategori och kombineras. Det innebär att om man har 20 får och 20 getter så räknas detta som att man uppfyllt gränsvärdet [Niṣāb] för att betala allmosa enligt nedan:
- För 40-120 får, ett får som fyllt 1 år.
- För 121 får, två får som fyllt 2 år.
- För 201 får, tre får som har fyllt 2 år.
- För 400 får, fyra får som fyllt 1 år.
- Därefter för varje 100 får ett får som fyllt 1 år.
För sädesslag [Ḥabb] och skörd [Thimār] är den bästa tiden när man samlat in skörden.
Det som ingår i denna kategori är:
- Vete, korn och multigrain som slås ihop tillsammans.
- Skördande av olika sorters brytbönor som slås ihop tillsammans.
- Frukter (dadlar och vindruvor).
- De grödor som ger olja, när de blir mogna att ge olja.
Man ger en tiondel (10 %) av skörden. Ifall grödorna bevattnats med egna instrument så ger man hälften av det, en tjugondel (5 %).
Gränsvärdet [Niṣāb] som behöver uppnås för att är 5 Awsoq [som motsvarar 60 Ṣa’ eller ~609 liter] vid skördande.
Ingen allmosa [Zakāt] betalas på sådant som inte kan förvaras över tid. Dessa är:
- Honung.
- Frukter (bortsett från dadlar och vindruvor).
- Grönsaker (förutom specifika brytbönor).
Ḥashiyat Al-’Allāmah Al-Humām Abī ’Abd Allah Sidi Moḥammed At-Ṭālib Ibn Al-’Allāmah Sidi Ḥamdūn Ibn Al-Ḥāj ’Alā Sharḥ Al-Muḥaqqiq Al-’Allāmah Sidi Moḥammed Ibn Aḥmed Al-Fāsī Al-Shahīr Bi-Mayyārah Li-Manẓūmat Al-Fiqhiyyah Al-Hujjah Al-Sheikh ’Abd Al-Wāḥid Ibn ’Āshir Al-Musammāh Bil-Murshid Al-Mu’īn ’Alā Aḍ-Ḍarūrī Min ’Ulūm Ad-Dīn ’Alā Madhhab Al-Imām Mālik Ibn Anas.
Fastebrytningens allmosa [Zakāt Al-Fitr]
Fastebrytandets allmosa [Zakāt Al-Fitr] är obligatorisk [Farḍ], medan det har sagts att den är Sunnah. Den första åsikten är dock den erkända i Malikiskolan. Den har getts detta namnet eftersom den förknippas med att bryta fastan efter Ramaḍān.
Beviset för obligatoriet att betala fastebrytandets allmosa är fastställd genom det profetiska tillvägagångssättet [Sunnah].
I Al-Muwatta återberättas det av Ibn ’Umar, må Gud vara nöjd med honom:
Profeten ﷺ gjorde fastebrytandets allmosa obligatorisk för muslimerna under Ramaḍān.
Det var år två efter profetens ﷺ utvandring till Medina som denna fastebrytandets allmosa såväl som allmosa på egendom blev obligatorisk.
Det obligatoriska [Wājib]
- Att ge en Ṣa’ i mängd, vilket motsvarar fyra Mudd utifrån profetens ﷺ Mudd. En Mudd är en handfull som motsvarar ca en halv liter, och innebär att en Ṣa’ motsvarar ca två liter i volym.
- Att fastebrytandets allmosa betalas av den muslim som har möjlighet att göra detta, och gör det då för sig själv och alla som man är ansvarig att försörja.
- Att fastebrytandets allmosa ges i en stapelvara som är vanligt förekommande i regionen och räcker för att täcka en individs behov av föda för en hel dag. Det kan exempelvis vara vete, korn eller ris.
- Att den ges till en individ som är (1) fri, (2) fattig och (3) muslim.
*Rättsskolan tillåter egentligen inte givande av fastebrytningens allmosa [Zakāt Al-Fiṭr] i form av pengar som motsvarar värdet stapelvaran som man tänkt ge. På grund av den föga nytta det gör att ge en påse okokt ris eller liknande till en hemlös eller behövande så uppmuntras det bland kunniga i Malikiskolan att följa Hanafiskolan i frågan, där det finns utrymme för att ge allmosan i pengar istället för mat.
Ḥashiyat Al-’Allāmah Al-Humām Abī ’Abd Allah Sidi Moḥammed At-Ṭālib Ibn Al-’Allāmah Sidi Ḥamdūn Ibn Al-Ḥāj ’Alā Sharḥ Al-Muḥaqqiq Al-’Allāmah Sidi Moḥammed Ibn Aḥmed Al-Fāsī Al-Shahīr Bi-Mayyārah Li-Manẓūmat Al-Fiqhiyyah Al-Hujjah Al-Sheikh ’Abd Al-Wāḥid Ibn ’Āshir Al-Musammāh Bil-Murshid Al-Mu’īn ’Alā Aḍ-Ḍarūrī Min ’Ulūm Ad-Dīn ’Alā Madhhab Al-Imām Mālik Ibn Anas.
