Änglarna [Al-Malā'ikah]
Änglarna är en av Guds ärade skapelser som det är obligatoriskt att tro på. De ingår trons sex pelare [Arkān Al-Imān] och det finns ett mycket stort antal av dem, där vissa är mer kända en ändra.
Det är likväl obligatoriskt att änglarna syndfria. Gud har skapat änglarna som tjänare som är skyddade från att göra synder och låga handlingar.
Änglarna är väsen skapade av ljus som har förmågan att anta fysiska former som inte är nedsättande eller motbjudande. De är alltså inte bundna till en specifik fysisk form, till skillnad från andeväsena, jinnerna. De beskrivs inte heller som män eller kvinnor, inte heller äter, dricker eller sover de.
Gud säger:
عَلَيْهَا مَلَـٰٓئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
som mäktiga och stränga änglar [vakar över, änglar] som aldrig brister i lydnad för Gud, vad Han än befaller dem, och som utför allt som åläggs dem.
Koranen At-Taḥrīm (66:)6
Enbart Gud vet deras antal, Han säger:
وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
Och ingen känner [styrkan hos] Guds härskaror utom Han själv.
Koranen Al-Muddathir (74:)31
- Gabriel [Jibrīl]
En roll som änglarna kan ha är att skickas till profeterna. Den främsta av alla änglarna, Gabriel [Jibrīl], har denna roll. Han var den som sändes till profeten Mohammed, må Guds frid och välsignelser tillkomma honom, med Guds ord – Koranen.
- Mikael [Mikā’īl]
Mikael är den ängel som har rollen att förse Guds skapelse med uppehälle.
- Isrāfīl
Isrāfīl är den ängel som kommer att blåsa i basunen på domedagen.
- Dödsängeln [’Azrā’īl]
En annan roll som änglarna kan ha är att hämta själen vid människans dödsögonblick. Dödsängeln ’Azrā’īl är den kända ängel som har denna roll, som även kallas för Malak Al-Mawt på arabiska, blir direktöversatt till svenska dödsängeln.
- Riḍwān och Mālik
Riḍwān är paradisets vakare och Mālik är helvetets vakare.
- Änglavakter [Al-Ḥafaẓah]
Hos varje tjänare finns vakande änglar som har blivit utsedda, och änglar som skriver ner handlingarna utan att någon god handling undgår deras dokumenterande.
Detta innebär att för varje människa, oavsett man eller kvinna, fri som slav, troende som icke-troende finns änglar som vakar och dokumenterar alla handlingar. Gud säger:
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِىٓ ءَادَمَ
VI HAR sannerligen visat Adams söner stor heder.
Koranen, Al-Isrā’ (17:)70
Alla individer är skyddade av Gud, och Han säger:
لَهُۥ مُعَقِّبَـٰتٌ مِّنۢ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِۦ يَحْفَظُونَهُۥ مِنْ أَمْرِ ٱللَّهِ
Änglavakter [omger] människan – de går framför henne och bakom henne – och skyddar henne på Guds befallning.
Koranen Ar-Ra’d (13:)11
Dessa änglavakter skyddar människan från andeväsen [jinn], människor och andra levande ting.
I en Ḥadīth återberättas det:
”Att änglavakterna är tio under natten och tio under dagen, och de samlas under bönetiden för Fajr och ’Aṣr och så frågar Gud dem – samtidigt som Han vet mer än dem – och säger: Hur lämnade ni mina tjänare? De säger då: O vår herre, vi lämnade dem medan de bad, och vi kom fram till dem medan de bad”.
Utgiven av Al-Bukhāri (555) och Muslim (632) och återberättad av Abū Hurairah. Ḥadīthen är klassificerad som Marfu’.
Änglavakterna lämnar aldrig individen förrän döden. En är till höger, den andre till vänster, en framför och en bakom, två är på ögonen, en på läpparna, två på munnen och skyddar vid sändande över frid och välsignelser över profeten ﷺ, en är vid pannluggen, när man är ödmjuk upphöjer änglavakten den, och när man är högmodig släpper änglavakten ner den. Källa till detta återfinns från Ibn Ḥajar, må Gud vara barmhärtig över honom, i Fatḥ Al-Bārī.
- Nedtecknare [Al-Kātibūn] | Raqīb och ’Atīd
Det finns meningsskiljaktigheter kring om de nedtecknande änglarna är samma änglar som vakar över människan. Den dominanta åsikten är dock att de änglar som vakar över människan och de som nedtecknar människans handlingar inte är samma änglar.
De två änglar som nedtecknar handlingarna kallas Raqīb och ’Atīd, deras placering är … höger och vänster
I en återberättelse av Abī Umāmah säger han:
Guds profet ﷺ sade: Den högra sidans följeslagare är ledare över vänster sidas följeslagare, så om en tjänare gör en god handling fastställs den. Om [tjänaren] gör en ond handling säger höger sidas följeslagare: Vänta sex timmar, och [om tjänaren] söker förlåtelse så fastställs den inte, annars fastställs den onda handlingen.
Med fastställa avses att handlingen skrivs ned, dokumenteras. Kedjan till denna återberättelse bedöms vara svag [Ḍa’īf].
Profeten ﷺ fick sin dokumentation [Ṣaḥā’if] presenterad för sig morgon och kväll, och om han såg gott så tackade [Ḥamida] han Gud, och om han såg något annat såg bad han Gud om förlåtelse [Istaghfara] för sina handlingar. Detta återges av Al-Bazzar, må Gud vara barmhärtig över honom, i hans Musnad-verk.
De nedtecknande änglarna missar inte något från en tjänare. De skriver ner allt, från det man säger till det man gör och det man har i avsikt. Även om de är med en hela livet så finns det tre situationer i vilka de lämnar människan, vilket är vid (1) utförande av sina behov, vid (2) samlag och (3) vid utförande av ett rituellt bad, eftersom man avtäcker sig för det.
När människan dör sätter sig hennes nedtecknande änglar på hennes grav. Om människan var god söker de Guds förlåtelse för henne, och om inte så förbannar de henne fram till domens dag.
Avslutningsvis säger Gud om nedtecknandet av människans handlingar:
مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
inte ett ord kommer över hennes läppar utan att en övervakare är hos henne, färdig [att skriva].
Koranen Qaf (50:)18
- Utfrågningen i graven [Sū’āl Al-Qabr] | Munkar och Nakīr
Det är obligatoriskt att tro på utfrågningen i graven, och den kommer att utföras av de två änglarna Munkar och Nakīr. Den påbörjas så snart människan begravts och den sista individen lämnat gravplatsen.
Munkar och Nakīr kommer att hälsa den troende och vara barska mot hycklaren, talandes till människan i graven på hennes eget språk. Den som dött på så vis att kroppsdelarna inte sitter ihop eller blivit uppäten av rovdjur kommer få kroppen återställd i graven.
Tillstånden hos de som utfrågas kommer att skilja sig åt. Det finns de som Munkar och Nakīr kommer att utfråga i grupp, och de som utfrågas individuellt.
Utfrågningen är specificerad för den som var religiöst myndig [Mukallaf], även bland andeväsena, jinnerna. Den gäller ej änglarna. De som undantas från de religiöst myndiga [Mukallaf] är profeterna [Al-Anbiyā’], Aṣ-Ṣiddiqūn, Al-Murābiṭūn, martyrerna [As-Shuhadā’], de som läst kapitlet Tabārak Al-Mulk varje natt eller kapitlet As-Sajdah, den som dött från en magsjukdom, den som dör natten till fredagen eller under fredagen, den som dött i en epidemi, den som reciterat kapitlet Al-Ikhlas under sin sjukdom och dog under den. Därutöver finns fler undantag som omnämns i Sunnah.
Rangen hos de främsta änglarna följer ordningen:
- Gabriel [Jibrīl]
- Mikael [Mikā’īl]
- Isrāfīl
- ’Azrā’īl
Må Guds frid vara med dem alla.
- Kitāb Sharḥ Aṣ-Ṣāwī ’Alā Jawharat At-Tawḥīd Li-Sheikh Burhān Ad-Dīn Ibrāhīm Ben Ibrāhīm Al-Laqānī Al-Mālikī.
- Sirāj As-Sālik Sharḥ Ashal Al-Masālik Li-Naẓm Targhīb Al-Murīd As-Sālik Li-Sayyid Muḥammad Al-Bashar, Ta’līf As-Sayyid ’Uthmān Ben Ḥasnayn Barri Al-Ja’lī Al-Mālikī.
- An-Nūr Al-Mubīn Fi Qawā’id ’Aqā’id Ad-Dīn, Ta’līf Moḥammed Ibn Aḥmad Ibn Moḥammed Ibn Juzayy Al-Kalbī Al-Gharnaṭī Al-Mālikī.
