Memorering
”من حفظ المتون حاز الفنون”
”Den som memorerar grundtexterna, har erhållit vetenskaperna.”
En av lärdomarna jag tog med mig under min studietid i Tunisien är vikten av att memorera, hur krävande det än är. Delar av klassen var starkt motvilliga och menade att vi lever i en tid där förståelse är viktigare än att sitta och trycka in exakta formuleringar i minnet. Det ena motsäger dock inte det andra. Inser nu i efterhand mer än någonsin att det jag lade tid på att memorera är de delar jag allra bäst kan redogöra för med bäst struktur. Även om jag så memorerade texten en gång och sedan glömmer den, så sitter en igenkänningsfaktor kvar som kommer väl till pass varje gång jag öppnar upp de tidigare studerade böckerna.
Inom de islamiska vetenskaperna finner man ofta verk som är skrivna en en poetisk och sammanfattande klang. Medan exempelvis själva boken med alla förklingar kan bestå av 350 sidor, så kan grundtexten bestå av 15 sidor som är skriven på ett sätt som underlättar memorering. Memorera de 10 sidorna som sammanfattar verket och gå igenom de 350 sidorna en gång med lärare så kan du från att ta vara på de 10 sidorna grundtext lätt lägga större delen av boken på minnet och återge den med precision.
Mindmaps och sammanfattande modeller gör också mycket. Utifrån Sheikh Ibn ’Ashirs grundtext i Maliki Fiqh, må Gud vara barmhärtig över hans själ och må vi dra nytta av hans kunskaper, som inledningsvis innehåller sammanfattade avsnitt i andra vetenskaper så presenterar han en grund inom trosläran [Aqidah] som mycket av vidare studier inom vetenskapen bygger på.
PS! Notera att bilden är anteckningar som inte dubbelkontrollerats och kan innehålla brister.
