Profeten Moḥammed ﷺ
Vår mästare Moḥammed ﷺ, profeternas sigill
Sannerligen finns ingen som är mer älskad av Gud ﷻ, och ingen annan människa som är eller förtjänar så mycket av vår kärlek som profeten Moḥammed ﷺ.
Låt oss ta del av utdrag från verket Jawharat At-Tawḥid av Imām Al-Laqāni med förklaring [Sharḥ] av Imām As-Ṣāwī, må Gud vara barmhärtig över dem båda och låta oss dra nytta av deras kunskap. Notera att fotnoterna likaså är tagna ur boken. Översättningen kan vara parafraserad eller med mindre tillägg från min sida för att förtydliga.
Moḥammed är det mest ärbara namn han besitter ﷺ, och han har många namn. Det nämns att han har tusen namn, såsom Gud har tusen namn, men att detta namn är det mest ärbara och främsta. Detta eftersom det nämns sida vid sida med Guds namn och i trosbekännelsen. Följande nämns i en återberättelse:
Han skapade det moḥammedanska ljuset [An-Nūr Al-Muḥammadia] och gav det namnet Moḥammed[1]
Det är också hans mest ärbara namn för att det står på trädens löv i paradiset, och på tronen [Al-’Arsh]. Ingen träder in i paradiset förutom genom honom ﷺ, även om det så vore genom tidigare nationer, eftersom profeterna var hans representanter, vilket nämns i den ärbara Ḥadīthen:
Om Moses hade träffat mig så hade han inte gjort annat än att följa mig[2]
Detta är på grund av förbundet som profeterna slutit om att ifall Moḥammed skulle framträda och någon av dem var levande, så skulle de tro på honom och stötta honom. Gud säger:
وَإِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَـٰقَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَـٰبٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِۦ وَلَتَنصُرُنَّهُۥ ۚ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِى ۖ قَالُوٓا۟ أَقْرَرْنَا ۚ قَالَ فَٱشْهَدُوا۟ وَأَنَا۠ مَعَكُم مِّنَ ٱلشَّـٰهِدِينَ
[EFTERFÖLJARE av äldre tiders uppenbarelser! Minns att] Gud erbjöd er Sitt förbund genom profeterna. [Han sade:] ”Jag har låtit er få del av uppenbarelse och visdom. [En gång] skall ett sändebud komma till er med bekräftelse av den sanning som [redan] är i er hand; då skall ni tro på honom och stödja honom.” [Och Han] sade: ”Är det ert beslut att ingå förbund med Mig på denna grund?” De svarade: ”Ja, det är vårt beslut.” [Och Gud] sade: ”Vittna då om detta; Jag skall vittna med er.
Koranen Āli ’Imrān [3:]81
Profeten Moḥammeds ﷺ namn nämns inte i Koranen utan att inge en känsla av vördnad som framgår tydligt i jämförelse med när övriga profeter nämns, och han ﷺ kommer på uppståndelsens dag att bära på tacksamhetens fana [Liwā’ Al-Ḥamd]. Alla profeter och tidigare nationer kommer att vara under den fanan, baserat på återberättelsen:
Adam och alla andra utöver honom är under min fana[3].
Den förste som kallade honom vid hans namn ﷺ var hans Herre i himlen, och den förste som kallade honom vid hans namn på jorden var hans moder, och namnet uppenbarades för hans farfar i en dröm.
Profeten ﷺ är den som kom som ett sigill för samtliga av Guds sändebud. Han var den siste och sade:
Jag är efterträdaren och inget sändebud kommer efter mig.
Det innebär att han är den siste som påbörjade sin roll som sändebud, vilket inte motsäger profeten Jesus återkomst nära den sista tiden eller förekomsten av Khiḍr[4] och Ilyās[5] i nutid. Må Guds frid tillkomma dem.
Precis som han är det siste sändebudet [Rasūl] är han också den siste profeten [Nabī].
Slut på utdrag från boken Jawharat At-Tawḥīd.
Läs mer om vad skillnaden mellan sändebud och profet är genom att klicka här.
Sammanfattning och personliga reflektioner
Profeten Moḥammed ﷺ är Guds mest älskade och ärbara skapelse. Även om återberättelserna kring att den första skapelsen var det Moḥammedanska ljuset är omdiskuterade, så motsäger det inte den ställning och ära profeten ﷺ besitter hos Gud ﷻ. Medan alla profeter är ärbara, är han sannerligen den som har getts den högsta ställningen ﷺ. Som den siste och främste profeten ﷺ finner vi i honom förebildskap och inspiration från den kunskap och vägledning han förmedlade från Gud ﷻ. Må Guds frid och välsignelser tillkomma profeten Moḥammed, som sändes med vägledning och som en barmhärtighet till hela mänskligheten.
Fotnoter
Genom att läsa direkt från källan (se längre ner) kan fler fotnoter tas del av.
[1] Det finns ett antal ḥadīther som talar om det moḥammedanska ljuset, såsom denna. Det är dock inte många som accepterar dessa återberättelser eftersom de inte återberättas i de mest erkända ḥadīthböckerna.
[2] Återges av Aḥmad i hans Ḥadīthsamling [Musnad] (3/387). Återges även av Abū Ya’lā, Al-Bazzār och Majma’ Az-Zawā’id (1/174). Al-Ḥāfiẓ Al-Haythamī sade: I den finns Majālid Ibn Sa’īd, Aḥmad, Yaḥyā Ibn Sa’īd och fler kategoriserade den som svag [Ḍa’īf].
[3] Denna återberättelse återges av Aḥmad i hans hadīthsamling [Musnād] (1/281) utifrån Ibn ’Abbās, må Gud vara nöjd med dem båda. Det är ett utdrag från en Ḥadīth som som återges av Al-Ḥākim i Al-Mustadrak (1/30) från Isḥāq Ibn Yaḥyā från ’Ubādah Ibn As-Ṣāmit och är Marfū’. Isḥāq saknas och har inte träffat ’Ubādah. Ḥadīthen är också ett utdrag av en Ḥadīth som återberättats av At-Tirmidhī i hans Sunnah (3618) och i den finns ’Alī Ibn Zayd Ibn Jud’ān och Ḥadithen är kategoriserad som svag [Ḍa’īf]. Och han återberättade den vid nummer (3147) utifrån Abī Sa’īd Al-Khudrī – må Gud vara nöjd med honom – och kategoriserade den som godtagbar [Ḥasan].
[4] Det finns olika åsikter rörande Khiḍr, må Guds frid vara med honom. Det sägs att han är en av Guds närstående [Walī], och det sägs att han är en profet [Nabī], och det sägs att han är ett sändebud [Rasūl]. Det bästa är att att välja mittenpositionen. Se Tuḥfat Al-Murīd.
[5] Ibn Ḥajar skriver i Al-Iṣābah (2/392): Ibn Shāhīn återberättar med en svag kedja till Khūṣīf som sade: Fyra av profeterna lever och två är i himlen: Jesus och Idrīs, och två är på jorden: Khiḍr och Ilyās. Rörande Khiḍr så är han ute på havet, och hans kompanjon [Ilyās] är på land.
Källa
Kitāb Sharḥ Aṣ-Ṣāwī ’Alā Jawharat At-Tawḥīd Li-Sheikh Burhān Ad-Dīn Ibrāhīm Ben Ibrāhīm Al-Laqānī Al-Mālikī.
