Tålamod [As-Ṣabr]

Förståelse, kunskap, handling, uppriktighet

Tålamod [As-Ṣabr]

Imam Mawlud, må Allah den Upphöjde vara barmhärtig över honom, förmedlar att förmågan att att kontrollera egot [Al-Nafs] för att hålla sig i enlighet med religionens regler är tålamod [Al-Sabr].

Tålamodet är något vi kan förstärka genom att veta när vi behöver det, och främst genom vetskapen om att våra egon ständigt framkallar i oss viljan att ha mer av det världsliga eller gå emot våra övertygelser, värderingar och måttstockar. När egot vill kontrollera oss, då gör vi tvärtemot och kontrollerar det med tålamod. I uppförsbacke när egot ställer till med bråk och vill byta färdriktning har vi tålamod, i nerförsbacke är egot sitter fastspänt och lugnt i baksätet, då är vi tacksamma gentemot Gud och fortsätter färden mot Honom med sinnesro.

Imam Ahmad, må Allah den Upphöjde vara barmhärtig över honom, förmedlar: ”Allah har nämnt tålamod vid omkring 90 platser i Koranen och samfundet är i konsensus om dess obligatorium. Tålamod är halva tron [Al-Iman] och tron [Al-Iman] är uppdelad i två delar: Den ena halvan bestående av tålamod [Sabr] och den andra av tacksamhet [Shukr].” Han förmedlar även att goda handlingar får en tiofaldigad belöning hos Allah, medan handlingar av tålamod har en speciell plats hos Allah som inte är begränsad, vilket Allah nämner i Koranen: ”De tålmodiga skall få sin [fulla] lön och mer därtill.”.

Islams definition av tålamod går längre än att uthärda – längre än att hålla ut för en temporärt kär anledning. Den går hand i hand med kärleken till den Evige som aldrig upphör, erhållandet av Hans förnöjsamhet – där handlingar av tålamod för Hans skull i ett gott syfte har en alldeles speciell plats.

Allah säger likväl i Koranen: ”Gud älskar de tålmodiga.”

Lärdomar från Nakhbat Al-Matloob min Sharh Matharat Al-Quloob s. 188