Tro och handling

Förståelse, kunskap, handling, uppriktighet

Tro och handling

Imam Ibn Abi Zayd Al-Qayrawani, må Gud vara barmhärtig över honom, påminner oss i hans erkända Risala om vikten av balans mellan tro och handling, där han skriver:

”Trosbekännelsen är inte komplett utan handling. Varken trosbekännelse eller handlingar är kompletta utan en uppriktig avsikt. Därutöver, varken trosbekännelse, handlingar eller avsikt är kompletta om de inte är i enlighet med den profetiska traditionen [Al-Sunnah]”

Sidi Ahmed Zarruq, må Gud vara barmhärtig över honom, som har skrivit en förklaring på hans grundtext, gör en slående liknelse där han kopplar samman hur tro och handling speglar varandra. Den som har tro bör spegla det i sina handlingar och handlingarna bör spegla en persons inre. Han skriver:
”Trons [Al-Iman] verklighet [Haqiqa] ligger i övertygelserna medan handlandet [Al-’Amal] är dess metaforer, och Islam är motsatsen…”

Motsatsen utskriven skulle bli:

Islams [Al-Islam] verklighet [Haqiqa] ligger i handlandet medan övertygelserna är dess metaforer.
Samtidigt förklarar han att handlande är ett villkor för att tron ska bli komplett [Shart Kamal], och inte ett villkor för att tron ska bli giltig [Shart Sihhah].

Må Gud göra oss till människor som balanserar tro och handlande, så att när vi utvecklas inom den ena delen samtidigt förstärker den andra, varigenom vi söker Guds förnöjsamhet – Amin!

Sharh Zarruq ’Ala Matn Al-Risala